U kunt bij Monstercars op vele manieren veilig betalen.
Home
RC Auto's RC Helicopters RC Werkvoertuigen RC Robots RC Motoren RC Vliegtuigen Speelgoed & Kado's
RC Tanks RC Boten Quadcopters Skateboards Kites & Vliegers Metaaldetectors Sales OP=OP









Aanmelden voor onze nieuwsbrief?


Probleemoplossing

Aanbiedingen [geldig t/m 31-07-2014 en op=op!]
Overige produkten
Probleemoplossing

 

Probleemoplossing bij elektrische RC Auto's

Elektrische RC auto's bestaan vaak uit een aantal belangrijke en specifieke elektrische elementen, te weten de accu, receiver, snelheidsregelaar, motor, en stuurservo. Helaas kan het gebeuren dat in een van deze componenten een storing optreedt, wat kan leiden tot allerlei problemen met uw auto. Echter is het ook vaak het geval dat storingen optreden doordat ergens iets los is komen te zitten en vervolgens weer verkeerd is aangesloten. Daarom heeft Monstercars voor u een stappenplan gemaakt om u te helpen bij het oplossen van het probleem of erachter te komen door welk element het probleem veroorzaakt wordt. Allereerst worden de meest voorkomende problemen behandelt en de mogelijke oplossingen hiervoor gegeven. Daarna volgen genummerde stappen die u kunt volgen om uw storing op te lossen mocht dit nog niet gelukt zijn. Het is belangrijk dat u bij stap 1 begint, omdat de stappen erna voortborduren op eerder getrokken uitkomsten.

 

Belangrijke controlepunten

Wanneer u problemen hebt met uw auto dient u eerst deze punten aandachtig te lezen om te voorkomen dat u iets over het hoofd hebt gezien. De meegeleverde accu van de auto is leeg wanneer deze wordt geleverd en dient eerst opgeladen te worden. Dit doet u met de meegeleverde adapter, de eerste 3 keer minimaal 10 uur laden en dit niet overschreiden. Daarna is gemiddeld 7 uur laden genoeg. Gebruik voor de afstandbediening altijd nieuwe kwaliteitsbatterijen, zoals Duracell of Philips en gooi geen nieuwe en oude batterijen door elkaar. De draad aan de auto is de antenne en dient door het meegeleverde rietje te worden geschoven. Dit levert nog wel eens moeilijkheden op en we raden aan een druppel olie te gebruiken, om de draad mee in te vetten. Zorg er ook voor dat de antenne van de afstandbediening goed is aangedraaid en intern goed contact maakt om genoeg reikweidte te garanderen. Zet de trimknoppen (kleine draaiknopjes) in de middelste/neutrale stand en zet de AFSTANDBEDIENING AAN en sluit de accu aan op de auto. Zet nu pas de AUTO AAN met de aan/uit knop op de auto en trim de knopjes op de afstandbediening, zodat de auto stil staat wanneer er geen gas wordt gegeven en de voorwielen zijn uitgelijnd. Nu moet de auto goed gecalibreerd zijn, mocht u bovenstaande stappen hebben gecontroleerd en toch problemen ondervinden, kijk dan verder naar onderstaande problemen en oplossingen.

 

Stap 1: Controleer de accuspanning

Een te lage accuspanning kan er voor zorgen dat de auto nog wel stuurt, maar niet meer rijdt of heel sckokkerig rijdt. Wanneer de accu volledig leeg is, bijvoorbeeld wanneer deze een tijd niet is gebruikt, zal de auto ook niet meer sturen. Wanneer de auto niet, vreemd of stotterend rijdt of zelfs helemaal niets meer doet, kunt u daarom het beste beginnen met het controleren van de accu. Laadt de accu eerst een keer goed op gedurende 10 uur. Let hierbij altijd op dat het lampje van de adapter rood brand wanneer de accu goed is aangesloten op de lader. Wanneer het lampje niet brand maakt de accu geen contact met de lader. Controleer dan de Tamiyastekkers van zowel de accu als de lader en kijk of de contactjes elkaar raken. Wanneer de auto nog steeds niet werkt met de zojuist opgeladen accu dient u de spanning van de accu te controleren. U kunt dit doen met een spanningsmeter, zoals hieronder is weergegeven. Een goed opgeladen 7,4 Volt accu heeft normaal gesproken een spaning van 7,6 a 8 Volt. Wanneer de accu niet boven de 7 Volt komt na opladen is of de accu of de lader kapot. U kunt eenvoudig testen waar het probleem ligt, door een andere accu op te laden met de lader om te kijken of deze het wel doet. Zo niet, dan is waarschijnlijk de lader kapot. Tevens kunt u de accu proberen te laden met een andere lader om te kijken of de accu dan wel goed wordt opgeladen.

Spanningmeting Accu Monstercars RC Auto.jpg

 

Stap 2: Controleer de schakelaars op de afstandbediening

De afstandbediening geeft u de mogelijkheid (naast uiteraard gas geven en sturen) om met de ronde trimknoppen de voorwielen uit te lijnen (zodat de auto recht uit rijdt wanneer er niet wordt gestuurd) en het gas te trimmen (zodat de auto stil blijft staan wanneer er geen gas wordt gegeven). Er bevinden zich echter ook vaak nog twee extra "Rev" schuifknoppen die bedoeld zijn om stuurrichting en gasgeven om te wisselen. Indien deze knoppen omgeschakeld worden, stuurt de auto naar links wanneer op de afstandbediening naar rechts wordt gestuurd. Met gasgeven wordt geremd en andersom. Dit kunt u gebruiken wanneer u met de auto op u afrijdt ipv van u af.

 

Stap 3: Controleer of alle stekkertjes goed zijn aangesloten

Tijdens het rijden met uw auto kunnen er altijd stekkertjes lostrillen, waardoor verschillende storingen optreden, zoals niet meer kunnen sturen of niet meer kunnen rijden. In het geval dat er een stekkertje loszit rijdt de auto in beide richtingen niet meer. Rijdt de auto slechts 1 kant op, dan ligt dit waarschijnlijk niet aan een los stekkertje. Wanneer de stekkertjes in de receiver (het kastje in de auto waar de antennedraad uitkomt) verkeerd zijn aangesloten leidt dit ook tot allerlei klachten, zoals niet rijden, omkering van voor- en achteruit rijden of verwisseling van gas en sturen. Controleert u daarom onderstaande foto's om te zeker te weten dat alle stekkers goed zijn aangesloten en goed zijn aangedrukt. Let ook goed op de isolatierubbers die aanwezig zijn op de koppeling in de draad naar de motor. Deze rubberen isolatie (zie 2e foto hieronder) dient er voor om kortsluiting tussen de zwarte en rode draad te voorkomen en er mag dan ook geen metaal blootliggen!

Aansluitingen Himoto receiver Monstercars RC Auto

Aansluiting Motordraden Monstercars RC Auto

 

Stap 4: Controleer de receiver

Wanneer u het probleem hebt dat de auto nog wel stuurt, maar de motor tijdens gas geven niet reageert kan het zijn dat er een storing in de receiver (het kastje in de auto waar de antennedraad uitsteekt, zie bovenstaande foto) zit. U kunt dit eenvoudig controleren door de twee stekkertjes die in de receiver zitten om te wisselen. Let hierbij goed op dat de juiste poort ongebruikt blijft en de kleur van de draden exact gelijk zijn als op de foto hierboven. Wanneer u de stekkertjes hebt omgewisseld moet de stuurservo in de auto reageren op de gashendel van de afstandbediening, met andere woorden er wordt gestuurd met de gasknop van de afstandbediening. Waneer de auto op deze manier stuurt en de motor reageert nog steeds niet wanneer op de afstandsbediening wordt gestuurd, is de Receiver in orde en ligt het probleem waarschijnlijk aan de motor of aan de snelheidsregelaar. Stuurt de auto niet met de gashendel en reageert de motor wel wanneer er gestuurd wordt, dan is de ingang voor de ESC op de receiver kapot en zal de receiver vervangen moeten worden.

 

Stap 5: Controleer de motor

Wanneer de auto wel stuurt, maar niet rijdt en bovenstaande problemen zijn uitgesloten, dan kan het probleem aan de motor liggen. De motor kan worden getest door deze direct aan te sluiten op een VOLLE accu. De draden van de motor naar de snelheidsregelaar kunnen met een beetje kracht worden losgetrokken, waarna de draden van de motor voorzichtig in de plug van de accu kunnen worden geduwd. Let hierbij goed op dat de twee draden elkaar niet raken, dit veroorzaakt kortsluiting! Zorg er tevens voor dat de wielen van de auto los van de grond zijn, omdat de wielen zullen gaan draaien wanneer de motor wordt aangesloten op de accu en deze nog wel in orde blijkt te zijn. Vervolgens kunt u de twee draden omwisselen en zouden de wielen de andere kant op moeten draaien. Werkt dit in beide gevallen goed, dan is de motor in orde. Werkt de motor in een of beide gevallen niet, dan is deze defect en zou vervangen moeten worden.

Motortest Monstercars RC Auto

 

Stap 6: Controleer de snelheidsregelaar

Wanneer uw auto problemen heeft met rijden, maar niet met sturen en u hebt bovenstaande stappen allemaal uitgevoerd/gecontroleerd en de onderdelen werken allemaal goed tijdens de tests, dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de snelheidsregelaar. Wanneer deze tijdens het rijden is beschadigd gaat dit vaak gepaard met enorme hitteontwikkeling en ruikt de regelaar verbrand en is er soms zelfs te zien dat deze heet is geworden door bijvoorbeeld gesmolten plastic. Is dit het geval, dan mag de regelaar absoluut niet meer worden gebruikt en moet deze afgekoppeld zijn van de accu en dient de snelheidsregelaar vervangen te worden door een nieuwe. Is er echter niets te zien of te ruiken, neemt u dan contact op met Monstercars, dan kunnen wij u helpen het probleem verder te bekijken.

 

Stap 7: Controleer de stuurservo

Wanneer uw auto goed werkt, maar niet meer stuurt, kan dit liggen aan de stuurservo (het kastje die de wielen aanstuurt tijdens draaien). Wanneer een van de voorwielen een flinke klap heeft gehad, kan de stuurservo zijn beschadigd. Wanneer dit het geval is is tijdens het sturen op de afstandbediening in de servokast een licht gekraak te horen. Hoort u niets, dan kan het ook zijn dat de servomotor kapot is. In beide gevallen moet de servo worden vervangen.

 

Probleem niet gevonden?

Als het probleem na het doorlopen van bovenstaande stappen nog steeds niet opgelost of gevonden is, dan kunt u contact met ons opnemen om u verder te helpen met het zoeken naar een oplossing. Stuurt u dan een mailtje met daarin duidelijk een omschrijving van het probleem.